Jarenlange samenwerking
Onze samenwerking met de N.V. Westerscheldetunnel gaat ver terug. Al jarenlang is de tunnelorganisatie één van onze vaste opdrachtgevers. Zo ontwikkelden we eerder hun website en pakken we doorlopend supportvragen en ontwikkelingen op. Ook optimaliseren we continu de digitale communicatiemix en technische processen. Daarnaast wilde de tunnelorganisatie graag de website vernieuwen.
We gingen samen de uitdaging aan
Interactieve sessie
We organiseerden een gebruikersonderzoek en gingen met verschillende medewerkers om de tafel. Tijdens deze interactieve sessie stonden diverse vragen centraal: Wat willen ze uitstralen? Wie zijn hun doelgroepen? En welke content vinden die doelgroepen interessant?
DNA van de tunnelorganisatie
Eén van de belangrijkste uitkomsten uit het gebruikersonderzoek was dat het DNA van de tunnelorganisatie meer naar voren moest komen. Want wie is nou die organisatie achter de tunnels? Wie werken er? En wat gebeurt er allemaal achter de schermen? Waar op de website voorheen vooral de nadruk lag op de actuele verkeersinformatie, was het nu de wens om de tunnels meer een gezicht te geven. Daarom vind je op de vernieuwde website tal van verhalen in tekst en beeld en uitgebreide uitleg over belangrijke thema’s zoals veiligheid en onderhoud. Ook kun je er terecht voor allerlei informatie over de t-tag, tarieven, het Tolplein, leuke weetjes over de tunnels en het laatste nieuws.
Statuspagina voor incidenten
Een belangrijk technisch onderdeel van het project was het ontwikkelen van een aparte statuspagina. Want hoewel de actuele verkeersinformatie nu een iets minder prominent plekje op de website heeft dan voorheen, blijft het uiteraard belangrijke en relevante informatie. De applicatie zorgt ervoor dat de tunnelgebruiker een melding ontvangt als er een stremming in de tunnels of op het tracé is. Dit kan bijvoorbeeld een pushnotificatie, sms of e-mail zijn. De statuspagina is alleen te zien als er een incident is. Dus is er iets in de tunnels of op het tracé aan de hand? Dan kom je op de website automatisch op de statuspagina terecht. Is er niets aan de hand? Dan zie je gewoon de corporate website. Tegelijkertijd zorgt deze splitsing ook voor een mindere belasting op de site als er een stremming is. Tot slot fristen we ook de visuele weergave van de actuele verkeersinformatie op.
Slimme widget voor alle tunnelgebruikers
Wat we ook direct meenamen in het project, was het implementeren van een widget op de website. Dit was voornamelijk een wens van de klanten van de N.V. Westerscheldetunnel. De widget geeft op een subtiele manier de meest actuele verkeersinformatie weer. Het toffe aan deze widget is dat hij ook op de website of het intranet van andere bedrijven te implementeren is. Dus: rijd jij voor je werk vaak door de tunnel? Plaats de widget dan bijvoorbeeld op het intranet van jouw organisatie en je bent ook altijd op deze manier op de hoogte van de laatste verkeersinformatie.
Continue optimalisatie
Het resultaat is een frisse, overzichtelijke en persoonlijke website. Nóg completer en helemaal anno nu. En hier blijft het uiteraard niet bij. Zo nemen we de Mijn Tunnel gebruikersvoorkeuren onder de loep en zijn er nog genoeg andere ideeën waar we graag mee aan de slag gaan.
Communicatieondersteuning op locatie
En ook op het gebied van communicatie bieden we ondersteuning. Onze communicatiespecialisten Hilde en Lianne versterken namelijk voor de tweede keer het communicatieteam van de tunnelorganisatie op locatie. Dat maakt de dames inmiddels vertrouwde gezichten op het kantoor van het Tolplein. Hilde: “Vorig jaar ondersteunden Lianne en ik het communicatieteam al voor een halfjaar. En nu zijn we er allebei weer voor een periode van negen maanden. Het was dan ook heel leuk om terug te keren en onze collega’s hier weer te zien. Want tijdens een detachering voel je je toch echt onderdeel van het team.”
Van teksten schrijven tot crisiscommunicatie
Op communicatievlak houden we ons bezig met uiteenlopende werkzaamheden, van interne tot externe communicatie. Lianne: “Denk aan het schrijven van een social post of artikel voor het personeelsmagazine WSTeam, maar ook intern nieuws op het intranet of het organiseren van een event. Daarnaast draaien we op onze werkdagen mee met het piket en hebben we dus regelmatig de tunneloperator aan de telefoon. Vaak lopen we dan naar de verkeerscentrale om te kijken wat er speelt. Voor deze crisiscommunicatie maken we dan weer handig gebruik van de door ons ontwikkelde tools.” Maar na deze tweede detacheringsperiode stopt het zeker niet. We blijven samen volop doorontwikkelen en zijn trots op ons partnerschap met deze bijzondere organisatie!
Meer weten over deze case?
Hilde vertelt je er graag meer over.
of bel 0118 617 873